Potřebujete odvézt?

Volejte 800 770 300

Historie

Taxi, taxi! Automobilové taxíky už slouží 113 let a na mnoha místech světa suplují MHD. Londýnu sluší černé, žlutá zdobí nejen New York, zelená Mexico City, Němci uznávají slonovou kost a rozvojový svět hýří všemi barvami zároveň. První taxi jezdilo v roce 1897 po Stuttgartu Podle definice je taxislužba veřejná silniční doprava, zajišťující flexibilní přepravu osob a zavazadel. Taxi, našimi pradědy běžně nazývaná „taxametry“, své pojmenování odvozují od sazby jízdného – taxy. První se do provozu vydalo v květnu 1897 v německém Stuttgartu. Upravený Daimler Victoria s dvouválcem poháněl přes čtyřstupňovou řemenovou převodovku zadní kola obutá pevnými pryžovými obručemi závratnou rychlostí 24 km/h. Provozovatele fiakrů přišel na astronomickou částku 5530 zlatých marek. K zvláštní výbavě se řadily širší blatníky, chránící posádku před ušpiněním, uzavíratelná zadní část karoserie a nezávislé lihové topení. Za pěkného počasí taxikář odmontoval střechu, boční okna včetně rámů i čelní sklo. S victorií po Stuttgartu a okolí urazil asi 70 km denně, o polovinu více než s koňským povozem. Do dvou let se flotila rozrostla na sedm daimlerů. Policejní ředitel si pro udělení licence vymínil osobní dozor nad jízdní zkouškou, během níž muselo benzinové taxi se šesti osobami na palubě vlastní silou a bezpečně zdolat nejstrmější stuttgarstké stoupání. Klakson taxikáře Taxi začala dobývat ulice Berlína a Paříže (1899) i Londýna (1903), většinou je poháněly licenční motory Daimler nebo Benz. Taxikářské společnosti se odlišovaly livreji svých zaměstnanců, na autech převládaly tmavé barvy. Od roku 1917 funguje mezinárodní asociace, hájící zájmy taxikářů. České „autodrožky“ měly zpočátku zázemí ve velkogarážích pod pražským Negrelliho viaduktem, největšími svého druhu v Rakousko-Uhersku. Tamtéž se rodily automobily Velox s motorem pod předními sedadly, sloužící jako taxi až v Petrohradu. Laurin&Klement dodal v roce 1909 padesát „taxametrů“ typu GDV (2,7 l, 16 kW, 70 km/h) do Vídně a další do Paříže. Za první republiky převládaly mimořádně trvanlivé Pragy Piccolo a Alfa, dále Škody 430 nebo šestimístné Tatry 52. Pokusy vytápět prostor pro cestující radiátorovým bypassem na výfukovém potrubí neskončily úspěchem. Některé z veteránů dodnes vozí po Praze turisty. Aby v létě zvládly popojíždění v kolonách, dostaly elektrické ventilátory chlazení. Vrátí se někdy také poválečné sovětské „ameriky“ poběda a volha? Mercedes-Benz 260 D, první sériový automobil na naftu vyjel v roce 1936. Ne náhodou šlo o taxi. Historický přelom představoval první naftový automobil Mercedes-Benz 260 D (1936), určený právě pro taxislužbu. Nafta se ale prosadila až díky poválečným stuttgartským „pontonům“ M-B 180 D. Další „revolucí“ byla obousměrná rádiová komunikace s dispečinkem (v USA od 1948) a v současné době taxametry s GPS, zprůhledňující kalkulaci jízdného. Naopak zvláště v Asii se dodnes používají prajednoduché rikšy, odvozené z malých motocyklů nebo skútrů. Zvláštní kapitolu napsal jeepney, civilní, notně prodloužená a zvláště v Indonésii ad absurdum vyšperkovaná verze terénního willysu. Škoda 1202 STW Typová skladba českých taxi se rychle mění a snahy o unifikaci vycházejí naprázdno – viz éra Volkswagenu Bora se zavazadelníkem splňujícím krátkodobě vyžadovaných 0,500 m3. To japonské Toyoty Crown, americké Fordy Crown Victoria nebo tradiční londýnská taxi jsou po desítky let vyráběny bez větších změn, nemluvě o záplavě zelených brouků v ulicích Mexico City. Snahy o zhospodárnění provozu, posunutí laťky aktivní bezpečnosti a bezbariérovost formují taxi budoucnosti jako MPV s bočními posuvnými dveřmi, na LPG nebo CNG, případně s hybridním pohonem. Přes všechny snahy o uvolnění dopravní a ekologické zátěže posílením MHD jsou si totiž cestující stále ochotni za výhody individuální přepravu připlácet. zdroj: https://veteran.auto.cz/ Text: Zdeněk Vacek

CENÍK TAXISLUŽBY

Zde naleznete služby za smluvní přepravu osob. Jedná se o běžné ceny, při zájmu o pravidelné poskytování služeb nebo přepravu na větší vzdálenost, je možné dohodnout si ceny na telefonním čísle: +420 800 330 700